Premoniții

flying_pigsȘtiu că e greu de crezut în premoniții. Mie, unuia îmi e aproape imposibil. Mamei, în schimb, cînd îi apare în casă cîte-un păianjen de te-miri-unde, e pricină de veste. Ori musafir. “Cineva tot vine în vizită! Uite-l, era acolo, în colț” – arată spre tavan, “și a dat telefon cutăreasca”, cu care nu mai vorbise de mai bine de-un an de zile. În tot acest timp, tata ascultă cu curiozitate lăsînd impresia că simpatizează cu coincidența. Se abține să arunce vina pe pervazul plin cu ghivece din care, inevitabil mai scapă cîte-un ‘musafir’ pe tavan.

Alteori mai viseaza struguri. Ai mei, fiind de obîrșie viticolă, e de înteles. Pe filiera “struguri > stors > zeama” vine asocierea “struguri = lacrimi”. Asa aflăm ca dupa un episod de vise cu butuci de vie urmeaza lacrimi si plînsete. Citeodata pot trece citeva zile pina la primul semn, iar alteori se intimpla sa apara vestea pe nepusa masa, la citeva ceasuri distanta de la trezire. Cum a fost acum citiva ani cind prima priveliste de la balconul apartamentului nostru era ipostaza unui vecin care parasea incinta blocului cu picioarele inainte. “Vezi, ti-am zis c-am visat struguri.” “Erau negri?” “Da.” “Săracul…”

Citeam mai deunazi ispravile onirice ale lui Ioan T. Morar caruia de fiecare data cind îi pică dinții in vis, se intimpla sa afle a doua zi de cite-o catastrofa in lume. Pina acum visele i-au prevestit moartea Ceausestilor, catastrofa aeronautica de la Balotesti si atentatul de la maratonul din Boston. Daca se tot ambitioneaza sa viseze in stilul asta, precis ca peste alte citeva nopti maestrul va sfirsi cu placa dentara. Iar mai apoi, vorba unuia din comentatori – va urma Pacea Mondiala.

Mai sint apoi pe lume oameni care masoara energia din corpul celorlalti, o supun barometrului propriu iar ulterior iti pun diagnostic: “Rinichii tăi sînt la 3”, îmi zice cineva, mișcîndu-și degetul aratator de la stinga la dreapta. “Uite, mi s-a blocat la 3, nu-l mai pot misca.” “Trei ‘ce’?”, intreb eu mirat. “Trei din cit?”, mai încerc eu sa aflu. “Trei din treisprezece.” “Treisprezece ‘ce’?” Incerc să-i zic să mai insiste cu deștu’ la bulametru dar nu știe de Caragiale iar chestiunea nici nu este atît de gravă (meteorologic vorbind) încît sa aflu toate lamuririle.

“Auzi, dar tie ti s-au materializat lucruri din neant?”, ma intreaba apoi pe un diapazon si o privire potrivite unui copil curios. Primul gind a fost la sesiunea foto de-acum citiva ani din Rarau, iarna grea, ger cumplit, cind dupa o aplecare indelungata asupra aparatului mi s-a materializat ceva pe trepied, o isprava pe care-am tinut la acel moment s-o anunt triumfator: “Coane, mi s-a prelins un muc pe trepied!” Dar nu cred ca despre astfel de materializari dorea sa afle interlocutoarea mea, asa ca i-am raspuns un mult mai simplu si mai sec “Nu.” Ei bine, se vede treaba, ei i se materializasera “chestii” din neant.

Dom’le, nu neg. Nu neg ca unor oameni li se pot intimpla lucruri. Cu unii am si empatizat, dar la auzul materializarii lucrurilor din neant devin brusc sceptic si incep sa pun sub semnul indoielii capacitatea mentala a celui ce vine cu astfel de afirmatii. Poate si pentru ca nu mi s-au intimplat astfel de lucruri imi vine foarte greu sa cred cum unii au astfel de experiente. Eu sint mai simplu. Singura premonitie de care-mi aduc aminte e ca am visat odata cum dau cu palma peste o lampa, pentru ca sa ma trezesc in clipa urmatoare, la rindul meu cu o palma peste ochi. “Te-ai prostit?” Lampa prinsese glas si vorbea ca amicul in garsoniera caruia innoptasem. M-am culcat la loc fara prea multe intrebari si cu speranta ca n-am sa visez o trinta mai serioasa cu mobilierul.

Leave a Reply

