$€£₣¥

Tiii, s-au pus paianjenii pe-aici, trebe dat cu matura si mopu’, trebe aerisit. Asa-i cind n-ai mai dat de multa vreme pe-acasa; se-aduna nepoftiti din tagma de mai sus.

(Numai un pic, sa deschid geamul.) M-am luat cu treburile – unele mai placute, altele mai putin placute – ma rog, atit cit sa fie echilibru emotional. Intre timp mi-au mai trecut prin fata ochilor (ori prin vecinatatea urechilor) vesti, curiozitati, bucurii, neajunsuri, nemultumiri care-ar fi facut subiectul a cel putin citeva – sa tot fie o mina-doua de scriituri. Dar, din lipsa de vointa coroborata cu osteneala si timp putin am lasat o gramada de foi finalizate pe sfert ori mai putin – unele avind scrijelit doar titlul in timp ce altele fusesera tratate cu cel mult juma’ de paragraf (hai unul intreg pe ici, pe colo).

Una din vestile demne de mentionat a fost recenta lansare a noului iPa… ce zic eu aici, numai de tableta nu-mi arde mie mintea. In fiecare an aceeasi rutina: 3, 4 luni de zvonuri in presa, inca o saptamina de freamat si poze incetosate, iar mai apoi Apple scoate pe piata inca o fisiiala mare si scumpa. Si ca veni vorba de scumpeturi, un subiect pe care-am vrut dintotdeauna sa-l tratez cu seriozitate: banii. Nu-mi iese mereu dar macar de data asta sper sa fie cu folos.

(numa’ un pic, sa-nchid geamul ca e curent)

Asadar, banii. Fosnindu-mi in miini ba cite-un iepuroi, ba cite-un bilet de circ colorat (a se citi franci elvetieni), ba cite-o coroana daneza am stat si m-am oprit pret de citeva clipe asupra frumusetii lor – a banilor. Da. Inca de cind am tratat subiectul design-ului elementelor de siguranta (vezi o scriitura mai veche), am ramas cu o atractie aparte pentru munca din spatele elaborarii bancnotelor. Poate ca tema ar fi ramas latent undeva, in spatele cerebelului daca la sfirsitul anului trecut n-as fi citit despre initiativa Bancii Nationale a Canadei de a schimba banisorii. – ne-ati ajuns din urma Elena, Bobo, Florin & co.! In sfirsit ati trecut la polimeri (in detrimentul hirtiei) – :))

Tot cautind informatii despre bani/bancnote/design am dat peste citeva surse care mi-au adus aminte de ce-a fost inainte de aparitia euro. Pina la adoptarea monedei unice, fiecare cealalta moneda era nu doar un mijloc de achizitie a te miri ce valori – dar reprezenta peste toate astea o identitate nationala, un element definitoriu al natiei din care facea parte. Am studiat toate monedele europene si din toate am extras citeva care mi s-au parut a avea cel mai atractiv design. Bineinteles, este o parere subiectiva. Insir preferintele mai la vale:

Nu intimplator am lasat la final my all-time favorite – guldenul olandez cu toate detaliile lui minunate si-o poveste pe masura.

Dar nu e de lepadat nici munca designer-ului nostru neaos si rezultatul ei:

Mai la vale sint finalistii competitiei lansata de UE cu ocazia desemnarii (pe-atunci) viitoarei bancnote europene. Oi fi eu mai inclinat spre arta, caligrafie, forme sinuoase, unduieli si etzetera – de-aici si preferinta pentru modelele portugheze (pag. 32 – 37). N-a fost sa fie, asa ca acum tinem intre degete rezultatul muncii unui austriac care – daca ma intrebati pe mine, este cam superficial. Personal, hirtia nu are aderenta (despre monede nu mai zic!), altcumva nu-mi explic de ce imi aluneca toate cu-o asa usurinta. Data viitoare sa-i faceti dintr-un polimer mai aspru, se-aude UE?

Leave a Reply

