Frig de-ngheata – nu-i asa?, apele

later update: da, exista si un al 7-lea episod – cel ecologic de care amintisem mai jos. Initial am crezut ca cel de-al 6-lea care trateaza traiul oamenilor prin zone racoroase este episodul de  care s-au temut americanii. (si chiar ma miram, pentru ca nu contine nimic iesit din comun). Coane Mage – la momentul scrierii am impresia ca ep. 7 va fi difuzat pe BBC miercurea asta, 7 Decembrie. (On Thin Ice – First broadcast: 07 Dec 2011, BBC dixit)

Ziceam ca revin.

6 episoade, unul mai zgribulitor decit celalalt – la atit se insumeaza seria “Frozen Planet”. Pe scurt – echipele de filmare ale BBC au documentat cele mai spectaculoase evenimente si manifestari naturale de la cei doi poli, totul inspre uimirea si gura cascata a telespectatorilor.

Recunosc ca la inceput entuziasmul a fost mare insa pe masura ce inaintam in material am inceput sa ma cam dezumflu. Motivele au tinut in mare de secventele repetivite – iar aici nu ma refer neaparat la intinderile nesfirsite de omat si gheata care dominau peisajul, ci la aceleasi si-aceleasi secvente cu pinguini ghemuiti, zgribuliti, ursi polari in cautare de prada, foci si lei de mare grasi si puturosi – pe scurt imagini cu care ne-am obisnuit inca de pe vremea Teleenciclopediei si-a Georgetei Chira cu lectura ei cu tot.

Si totusi… Nu poti sa spui despre documentarele lui nenea Attenborough & co. ca sint slabe. Ajung cele 10 minute de jurnal (aka “Camera freeze”) de la sfirsitul fiecarui episod ca sa realizezi supliciile la care-au fost supusi cameramanii. – imi vin in minte doi dintre ei care-au stat 4 luni in izolare, intr-un cort de 1,5x3m doar ca sa filmeze cum prind pinguinii turturi la cioc.

Mai sint apoi secventele de vinatoare de foci ale balenelor ucigase – fenomenale creaturi, si lupta unui bizon cu doi lupi arctici – doua OMFG-moments. Un al treilea asemenea moment e filmarea subacvatica ce scoate in evidenta influenta unor firisoare de apa de mare sarata care odata intrate in contact cu Oceanul Arctic duc la un comportament rar intilnit; se creeaza un soi de ‘virtej’ inghetat, un turture subacvatic care ucide toate creaturile de-i stau in cale. Attenborough are o explicatie o tzir’ mai stiintifica decit a mea, asa ca – ochii si urechile cascate la episodul al 4-lea!

Seria culmineaza cu un episod despre care am citit ca n-ar fi fost achizitionat de televiziunile americane – pe motiv ca transmite un mesaj prea ecologist pentru audienta de peste Ocean. As avea eu un mesaj pentru mintile alea crete din US of A dar nu cred ca i-ar afecta citusi de putin, asa ca mai bine imi pastrez energia pentru alte fapte mai laudabile.

Una peste alta – pentru cei pasionati de documentare naturale de clasa – Frozen Planet isi face treaba cu prisosinta iar BBC a aratat inca o data ca milioanele alea de lire din subventii se duc pe ape limpezi, clare, numai bune pentru insanatosit mintea privitorului si-asa impinsa spre saturatie de atitea stiri tembeloide si crize financiare nesfirsite.

Iar pe final o gluma seaca dar de sezon si-n ton cu inghetul de mai sus:

What do snowmen eat for breakfast? Snowflakes.”

2 thoughts on “Frig de-ngheata – nu-i asa?, apele

  1. yap, camera freezu face toti banii; in rest e normal sa nu fie la fel de spectaculos ca planet earth si human planet, ci un pic mai repetitiv pentru ca are un subiect mai strans; in alta ordine de idei eu nu m-am uitat inca la tot, dar am scos si episodul 7… cine stie ce fake o fi.

Leave a Reply

