Indreptar pentru fotografii de peisaj

Din experienta mea de pina acum am cules niscaiva invataturi pe care doresc sa le impartasesc cu cei care – minati de pusee creative vor dori sa ia urmele fotografiei si sa se aventureze prin te miri ce coclauri pentru a surprinde instantaneul ideal.

Primul obstacol de care m-am lovit in incercarile mele de-a inrama natura in splendoarea ei a fost insasi ea, Natura – mai precis Muma-sa, care nu de putine ori s-a opus avintului meu creator impingindu-ma inapoi in casa, la adapostul celor patru pereti. Sint zile in care chiar daca-ti propui sa iesi afara si sa fotografiezi un munte, o furnica, o cascada, nu poti; vremea potrivnica te tintuieste in apartament si te trezesti mijind ochii pe geam, doar-doar s-or mai raspindi norii si-o mai conteni ploaia asta, sta-r-ar pustie.

Dupa ce-ai zgiit ochii ore-ntregi si in sfirsit pare sa se intrezareasca o raza de speranta, o tulesti rapid spre cel mai apropiat povirnis – doar vrei sa pozezi curcubeul, nu? In toata viltoarea asta uiti sa tragi pe tine un pantalon de lupte grele si incaltari pe masura. Daca totusi reusesti sa te cocoti pe-o stinca in speranta c-ai gasit punctul optim de observatie, tocmai cind sa eliberezi shutter-ul apuci sa simti cum picioarele nu-ti mai dau ascultare. Aluneci incet dar sigur, intrezaresti inevitabilul si atunci – incercind sa-ti protejezi ce-ai mai de pret, te arunci pe ce parte apuci, salvind camera foto de urmarile unui impact cu solul. Ranile, genunchii zdreliti, coatele julite parca nu mai au nici o importanta atita timp cit aparatura e teafara si nevatamata. Scuipi nisipul printre dinti si purcezi mai departe, spre cascada. (data viitoare nu uita sa lasi adidasii acasa)

Pina acum capriciile vremii n-au parut chiar atit de periculoase – poate doar un pic agasante. Ei bine, vremea aduce dupa sine si-o cantitate de pericole deloc neglijabila. Bunaoara, sa ne gindim la ce ne-am face daca odata ajunsi pe virful muntelui incepe sa se dezlantuie din nou furia nourilor – asta dupa ce jos, la poale am lasat soarele sa dezmierde pasunea. Unde te-adapostesti, unde pui aparatura? Ce te faci daca spectacolul e acompaniat si de niste fulgere? Cu-o mina pe trepied si alta pe aparat te-apuci sa le imortalizezi? Hmmm… Asta da experienta electrizanta.

Mai apoi vine sincronizarea. Da, intr-un studio iti aranjezi aparatura si subiectul dupa bunul plac stiind ca ai tot timpul la dispozitie. Dar pentru peisaje iti trebuie lumina naturala de calitate. Iar lumina asta de calitate – in 90% din zi n-o prea gasesti. Da, pui filtre, tragi mai multe expuneri, faci un HDR si gata. Dar daca vrei rezultate exceptionale din mai putine apasari pe buton, atunci trebuie sa fii la datorie imediat dupa rasarit sau inainte de apus. Iar ca sa ajungi la unul din momentele astea doua trebuie ori sa te trezesti cu noaptea-n cap ori sa revii spre casa noaptea tirziu orbecaind prin intuneric. Hai ca partea cu trezitul mai e cum mai e, dar dimineata devreme – mai ales daca te gasesti si in cine stie ce zona muntoasa poate fi al naibii de neplacut. Aer tare, promoroaca, frig de-ti clantane maselele in gura, dar nu te lasi! Nu. Ca doar nu degeaba ai ochit virful ala de munte si brazii usor ‘grizonati’ de zapada.

Personal nu am prea multa experienta cu trezitul dimineata devreme insa plimbarile tirzii in noapte imi sint mai cunoscute. E drept, mai niciodata n-am fost de unul singur dar si-asa e un sentiment bizar cind mergi prin padure si ai ca reper luminos doar luna ori celularul. Nu mi-e frica da’… e pur si muove tufisul ala!

In loc de concluzie, pentru un fotograf de peisaje serios ancorat in pasiune, activitatea asta necesita investitii serioase. Unu la mina in aparatura, doi la mina in antrenament, trei la mina in echipamentul auxiliar. Instantaneele unice nu vin stind ca turistu’ in mijlocul poienii si pozind septel rumegind la doi pasi. Nu, tati. Pentru ‘tablouri digitale’ trebuie sa fii dedicat, sa iti pui muschii la contributie si sa adopti comportamentul rudelor tale cele mai apropiate – alea de sar din liana in liana. Trebuie sa fii in stare sa ajungi in colturile cele mai greu accesibile, trebuie sa fii dispus la expunere indelungata la intemperii fara a cricni defel iar apoi ai ce culege. (aparte, catre conul Vlad: acum eu zic asa dar sper sa nu storci si ultima farima de aer din plaminii mei cind om demara aventura buconiveana; eu stiu din experienta ca si la trageri cu armamentul e bine sa-ti tii respiratia dar daca nu-ti mai ramine pic de oxigen, ce te faci?) 🙂

In preumblarile mele (e drept, nu foarte multe la numar), am ajuns sa pretuiesc compania unui musteriu dotat la rindu-i cu rabdare si care sa te mai atentioneze din cind in cind ca piatra aia pe care te-ai asezat nu-i tocmai stabila (asta inainte de a-i disparea brusc din raza vizuala). In cursa mea pentru instantanee de calitate mi-am zdrelit un genunchi, m-am murat pina in git, am aterizat din saua bicicletei direct pe burta – toate pentru amorul artei. M-au salvat prietenii, m-a salvat rabdarea, m-a salvat armamentul din dotare. Care armament – trebuie mentionat:

– un rucsac solid care sa protejeze aparatul, obiectivele si filtrele (dotarea personala – rucsac Lowepro)

– un trepied rezistent (proprietate personala – doua trepiede, unul Gitzo altul Manfrotto)

– incaltaminte adecvata (ghete termo-, anti-, ultra-, contra-izolante)

– imbracaminte adecvata (lejera dar eficienta in orice conditii meteo)

– un termos cu ceai fierbinte (pentru catararile pe timp de iarna) sau o butelcuta de chiept cu visinaptz vara, pentru energie

2 thoughts on “Indreptar pentru fotografii de peisaj

  1. O! Si cand ma gandesc ca o sa am compania unui asa fotograf de dedicat si experimentat in curand ma apuca un sentiment de veneratie/nerbdare/admiratie/emotie/bucurie; in caz ca sensul propozitiei nu a fost priceput cum trebuie din cauza lirismului bucovinean criptic, mai pe de-a dreptu abia astepti sa-ti ingheti ciolanele pe aici :)))))))) si sa te puna mama huciului sa-mi vii cu figuri de genu’ vai e frig, vai e prea devreme, vai e lupi… chestii din astea puerile…

Leave a Reply

