Nu pricep

Am mintea incilcita, nu reusesc sa imi imaginez de ce asa si pe dincolo.

Sa explic: poza de mai jos reprezentind Rinul (fluviul asta mare din Europa) a fost vinduta de Christie’s UK cu $4.3 milioane. Milioane! Pentru o poza.

Rhein II

ANDREAS GURSKY (B. 1955)
Rhein II 
signed ‘Andreas Gursky’ (on a paper label affixed to the backing board) 
chromogenic color print face-mounted to Plexiglas 
image: 73 x 143 in. (185.4 x 363.5 cm.)
overall: 81 x 151a x 2 in. (207 x 385.5 x 6.2 cm.)
Executed in 1999.

Si-acum, vocea criticului: “the viewer was “not invited to consider a specific place along the river, but rather an almost ‘platonic’ ideal of the body of water as it navigates the landscape”.

Mie Boieru’ (porecla profului de filozofie din liceu) nu mi-a prea bagat in cap ce-i aia ‘ideal platonic’ – sa nu mai zic ca n-a reusit sa ma faca vreodata sa inteleg cum platonicul se poate cuibari intr-un ochi de apa si sa ma faca sa ma gindesc la te miri ce transcedentalitate.

Dar altul e oful meu acum: cum sa dai, taicule 4 milioane de dolari pe-o poza?! Nu zic ca nu-i nimic contemplativ in liniile orizontale de mai sus dar parca prea e supraevaluata emotia.

Cu putina modestie care mi-a mai ramas, invit audienta la contemplare cu o lucrare a subsemnatului:

Le Maitre (B. 1980)
Zugspitze, 2950m
semnata ‘le Maitre’ 
Realizata in 2009.

5 thoughts on “Nu pricep

  1. Coane si eu vroiam sa postez despre nenorocirea de picasso vandut cu peste 100 de milioane, da poza e cireasa de pe tort; mi-am tocit mintea pana la refuz ca sa gasesc o explicatie si cred ca am gasit-o :)) o sa o expun pe larg mai tarziu dar ideea e ca valoarea nu sta in calitatea bucatii de arta ci in raritatea si unicitatea ei, la fel cum o emisie gresita a unui timbru sau reviste va ajunge mai valoroasa decat emisia corecta, fiind mai rara.

    e o scara a valorilor care are logica numai pentru colectionari.

  2. Vlad aici ar putea avea o bruma de dreptate. Ii astept insa cu nerabdare argumentul 🙂 – care poate aduce lamuriri si asupra celorlalte ispravi artistice ale lui Gursky (vezi cealalta capodopera adjudecata pentru 3,34 mil USD)

    Pot fi de acord cu unicitatea unui instantaneu fotografic (ca despre calitate n-am sa vorbesc, pentru ca in cazul de fata n-o vad). Dar asta inseamna ca orice ageamiu poate fotografia un colt de piatra sau citeva rinduri de vie si sa spere ca un critic ii va gasi unicitatea, nu? Poate ca de-aia nu sintem noi critici de arta, ca nu reusim sa vedem ineditul atunci cind altii ni-l filfiie prin fata ochilor 🙂

  3. Care spuneai ca e contul tau :)?

    Poate totul e sa ajunga la Christie’s si pozele noastre, restul sunt detalii.

Leave a Reply

