HP TouchPad_epilog

Am tinut aparatul la mine atit cit sa incerc sa ma conving daca intr-un final merita facuta o investitie in asa ceva. Bine, acum, dac-ar fi s-o spun p’a dreapta, l-as mai fi tinut dar seful – om curios din fire, a venit la mine si dupa ce m-a rugat sa i-l dau, m-am milostivit. Si de-o saptamina incoace am ramas cu milostenia. Peu importe. Sa ne vedem de analiza, zic.

Email

Clientul de email e foarte usor de configurat; 2 pasi si 3 miscari (poate chiar mai putine), si contul de gmail a fost adaugat. (la o adica iti poti accesa email-ul si din browser, dar atunci cind vizezi accesarea simultana a mai multor conturi, clientul nativ din webOS e chiar util). Nu pot spune prea multe – de fapt mai nimic despre conectarea cu Outlook Express si contul de serviciu dar din cite am citit/auzit, e necesara instalarea unei alte aplicatii care faciliteaza conectivitatea. S-ar putea sa ma insel, s-ar putea sa am dreptate, orisicit – nu conteaza, doar nu vrem sa devenim dependenti de tableta oriunde ne-am duce.

Clientul de email din TouchPad vine cu o interfata intuitiva: mai intii vezi doua coloane – in cea din stinga ai afisate conturile actuale de email (gmail in cazul subsemnatului) si Inbox-ul iar in cea din dreapta mesajele primite. Un ‘tap’ scurt pe unul din email-uri si apare o a 3a coloana cu un preview al mesajului. Nifty stuff, ca sa zic asa.

Internet browsing

Lasam un pic email-ul si intram pe net… The Onion, America’s finest humor resource. Site-ul astora are si flash, are si clipuri video asa ca am supus touchPad-ul la citeva teste de anduranta. Clipurile video le poti vizualiza bine-mersi direct in home-page (The Onion in cazul nostru), fara nici un fel de sughit ori opinteala majora din partea aparatului. Si, cind stateam eu asa si ma uitam la ce le-a mai debitat celor de la The Onion, iacata ca-si intra in drepturi multitasking-ul mult-laudat de HP/Palm! Ce sa fie? Erau doua notificari in susul ecranului: una ma anuta discret ca am primit un email iar cealalta ca ma inoportuneaza un concetatean pe gtalk.

Nu l-am ignorat, drept dovada imaginea de mai jos:

Scriam cam aiurea, iar asta nu c-as fi avut te-miri-ce emotii; nu. Dar buricele degetelor mele nu sint din cale-afara de obisnuite cu interfata sensibila la atingerere – iar cind zic asta se intelege ca raminem strict in regnul tehnologic. N-ai ce sa… cum sa… in fine, nu merge dom’le sa scrii ca lumea apasind pe geam. Nu. Si nu sint nici din cei cu degete prea bondoace ori cu deficienta de vedere ca sa zic ca ratez butoanele. Poate ca e chestie de deprindere asa ca daca ar fi sa tin o tableta la mine si sa ma joc zi de zi cu ea sint convins ca as ajunge la performante tactile demne de invidiat (poate nu chiar ca tipul din video clip dar orisicit…)

2Advanced Internet Browsing

Acu’ sa te tii. HP/Palm ziceau ei mai damult, mai da damult ca browser-ul lor e ‘otz, stie de toate. Stie HTML5, stie Flash, stie cite si mai cite. Stie Flash? I-am bagat Flash sa-i ajunga: http://www.2advanced.com – e site-ul unei companii specializata pe aplicatii flash (site-uri, prezentari, etc), poate unii din cei mai tari in domeniu (ii am in vedere de cel putin 8, 9 ani).

Frumusel, nu? Pe PC este. Pe tableta insa… e alta mincare de peste. Sa vedem mai la vale cum afiseaza TouchPad-ul site-ul cu pricina:

Ce sa fac, tata? Nu mai pot…“, imi spunea odata un batrinel simpatic – bunicul unui bun prieten – ros de virsta, osteneala si plictis. Nici tableta mea, saraca, n-a mai putut. Acum, sa nu fiu circotas si sa recunosc: site-ul oamenilor nu e optimizat pentru tablete. Eu insa, in nemernicia mea – daca ma vad cu un divais in mina ma gindesc imediat ca tot ce vad eu pe net, pe leptoapa mea de-acasa, trebuie sa arate identic si pe telefon, si pe tableta si pe ce-o mai fi. Dar, se vede bine – socoteala mea nu-si prea regaseste surata in realitate. Sa lasam deoparte flash-ul; daca vrei sa citesti o stire, sa te ai delectezi cu un clip pe youtube ori sa te uiti la poze o poti face nestingherit, tableta e numai buna pentru activitati din astea nu foarte solicitante. Si ca tot veni vorba de poze, mindru nevoie-mare am intrat pe galeria Flickr a subsemnatului. La inceput toate bune si frumoase insa cind am zgindarit aplicatia si-am incercat sa accesez una din poze in varianta ‘Large size’, ce sa vezi – browser-ul a luat-o razna, s-a burzuluit (pesemne de la prea mult stres) si contrar asteptarilor mele s-a incapatinat sa-mi arate imaginea intoata splendoarea ei. Pina-n ziua de azi actul acesta samavolnic a ramas fara explicatie.

Destul despre browsing si ce stie el. Sa vorbim acum despre aplicatiile disponibile in AppStore.

Always with them negative waves Moriarty, always with them negative waves…” Oddball (Donald Sutherland) in ‘Kelly’s Heroes‘, una din comediile mele de suflet.

Pai n-am cum altcumva sa incep decit cu negativisme. Iar negativismele sint legate de lipsa aplicatiilor interesante care sa te ajute sa te bucuri din plin de un astfel de aparat. Ai un ‘BBC news-feed’, nelipsitul ‘Angry Birds’ plus o suita de prostioare veritabile (vorbesc de aplicatiile gratuite) de care te-ai putea lipsi fara nici o remuscare. Sa luam un exemplu: aplicatii destinate stirilor. Avem asa: Forbes, Canadian Press, NY Times, Mileage Monitor, WikiHow, Infopedia, AP News. A, si TED – care ofera o punte de acces dinspre tableta spre arhiva conferintelor gazduite pe ted.com.

Alt exemplu. Entertainment. Avem dupa cum urmeaza: Concerts, Horoscopes, Directv NFL, Supercast, ESPN Zoom, NFL Mobile Live, Sporting News, Flixter, Pandora, Fandango. Cam atit. Nu mai intru in detalii si nici n-am sa fac vreo comparatie cu oferta existenta pe iOS. N-are rOSt. Pacat. HP-ul s-a batut in piept cu atita forta si-atita taraboi (citez din memorie si din gura lui Leo Apotheker: “When we will launch the tablet it will be perfect!” / “We will roll-out the webOS on every platform: mobile, tablet, PCs.” / “We want people to say “Oh wow, this is an HP product!, just like they say about an Apple device.”); s-au batut in piept de pomana, pentru ca la nici un an de la achizitia Palm sa anunte (saptamina trecuta) ca renunta la intreaga divizie PC (y-compris Palm). Nu stiu cine-o sa mai fie dispus sa investeasca in dezvoltarea de noi aplicatii pentru webOS tinind cont de ultimele stiri. In cazul in care zvonurile se confirma si Samsung va achizitiona divizia PSG a HP, atunci s-ar putea sa mai vedem ceva efort depus in directia Palm & stuff. Altcumva, slabe sanse.

Oddball: Why don’t you knock it off with them negative waves? Why don’t you dig how beautiful it is out here? Why don’t you say something righteous and hopeful for a change? 
Moriarty: Crap! 

Citeva cuvinte despre aceasta first-hand experience cu tableta HP. Apple a reusit sa convinga o gramada de lumet ca pina acum a trait fara o nevoie esentiala – tableta, nevoie pe care a gasit sa le-o creeze milioanelor de utilizatori din toata lumea. Iar utilizatorii astia iti vor spune intr-o proportie covirsitoare ca au pus mina pe una din cele mai grozave inventii din ultima decada. Intr-o oarecare masura le dai dreptate insa nu poti sa nu te miri de larghetea cu care multi dintre cei de mai sus scot banii din buzunare si ii arunca pe un produs destinat consumului (si nu creatiei). Dar Apple a reusit sa promoveze o tableta (si-un telefon) cu un ecosistem solid in spate; aplicatii cu sutele de mii, care de care mai atragatoare (nu doar din punct de vedere vizual ci si al aplicabilitatii/productivitatii). Pentru mine, doua din cele mai über-cool creatii pentru iPad sint noua carte de povesti interactiva marca Pixar (sau un fost angajat Pixar, nu mai stiu precis) si softul de grafica al celor de la Autodesk.

In afara de multitudinea de aplicatii oferite de Apple, tableta aia chiar functioneaza asa cum te astepti. (intre timp m-am mai jucat si cu un iPad2 si recunosc ca pe masura ce o folosesc ma atrage din ce in ce mai mult. Iar cind vad cite-o aplicatie ca cea cu cartea de povesti interactiva atunci ramin intr-o stare asa proasta si ma surprind intrebindu-ma cit de nelimitata e pina la urma urmei imaginatia omului si cite posibilitati iti ofera un dispozitiv ca cel mai sus mentionat.

HP a ratat o buna ocazie de a iesi pe o piata aflata momentan la cheremul Apple. Au avut in mina un soft remarcabil (webOS-ul) pe care cu toata istetimea resurselor umane de care dispune n-a fost in stare sa stoarca untul din ea si s-o promoveze cum se cuvine. S-au grabit sa iasa cu ceva pe piata, ca mai apoi – vazind reactiile, sa vireze cu orientarea inspre segmentul ‘enterprise’. Iar cind ‘enterprise’-ul n-a mai dat nici el nici un semn ca ar fi interesat de adoptarea produselor Palm, ei bine Leo – in nemarginita-i intelepciune (si cu acordul board-ului + zice lumea, si un sfat venit pe filiera Gartner) a decis sa renunte la intregul business unit responsabil cu PC-urile si Palm-urile. Totul inspre bunastarea companiei, nu? al carui profit major vine din Enterprise Services pe care HP-ul urmeaza sa se concentreze si mai abitir. Corporatismul mamii voastre… (s-avem pardon, asta e o alta discutie)

Asa ca, oricit de atragatoare ar parea experienta accesarii unui site ori a lecturarii unui email prin intermediul unei tablete – in speta HP TouchPad, nu vad si nu am vazut pina acum nimic in ea care s-o diferentieze fata de oferta si-asa destul de generoasa de pe tarabe (doar avem o gramada de tablete Android acolo, nu? Plus BlackBerry, plus Windows, etc..) asa ca intrebarea care-i revine cumparatorului este urmatoarea: “cu ce-i mai buna TouchPad decit celelalte?” Eu, unul n-am reusit sa aflu raspunsul.

5 thoughts on “HP TouchPad_epilog

  1. Cheerios! 🙂 Gartner – daca tiu eu bine minte (si tin, ca am memorie, nu uit), a sfatuit HP-ul undeva pe la debuturile anului in curs sa sa se concentreze pe servicii ‘Enterprise’ (iar stirea asta a venit pe surse umane, ‘ntelegi?) 🙂 Acum, c-o fi fost asa/ca n-o fi fost… naiba stie! Cert e ca – iacata unde s-a ajuns.

    PS: mersi de link. M-am inregistrat.

Leave a Reply

