RO vs. restul lumii

- instantaneu surprins in Geneva -

“Bai, frate, si sa vezi, stai sa-ti spun, cind am fost in Elvetia, da ma – deci intrasem cu masina prin Austria cred, nu mai stiu pe unde. Bai, si sa-i vezi p’astia la vama, ba cum ne-au oprit – ne-au vazut cu numere de Romania – halt!, si bai au inceput sa cotrobaiasca peste tot, sa ne intrebe unde mergem – da, frate!” “Sa muori tu!” “Ce, ma, stai sa vezi. Ba, misto tara aia, pacat ca-i locuita. Bomba atomica as da peste ei. Niste ipocriti.” “Hahaha!” “Cica – aparat foto? Zic ‘da’. Rechnung! Femeia lu’ dumnezeu, e luat de 2 ani de zile. Rechnung, rechnung! Bai, deci iti zic, deja ma enervasem. Apoi si prietena mea face greseala ca scoate laptopul. O dau cu aia pe Engleza, una de-aia de la vama asa, hitlerista, cica tot asa – sa-i dau dovada de cumparare.” “Bai, deci e incredibil!” “Da, frate; 10 zile am stat pe la ei, mi-a ajuns cit pentru o viata. Sa nu mai aud de ei.” “Hahaha!” “Astia au ceva, ma cu noi; cum vad masina cu numere de Romania te opresc. Deci, pe bune frate – in Germania tot asa, ne-au tras pe dreapta. A, in partea franceza, pe-acolo, au fost mai de treaba, ne-au intrebat unde mergem, cit stam, de unde sintem – chiar OK  frate.” “Da, ma, aia sint mai ca lumea.”

[…]

– culeasa de pe holurile unei cladiri smart

Stau sa ma gindesc cine strica: Romanul nostru atotstiutor si intelegator intru toate ori neamtul/elvetianul riguros care si-a perpetuat democratia, bunul simt si civilizatia prin mijloace proprii?

Odata, nu de mult – in timpul unui interviu pentru o companie farmaceutica mi-a fost adresata o intrebare: din experienta ta de pina acum, care crezi ca sint principalele trasaturi ce-i diferentiaza pe cetatenii francezi de cei germani si – in extenso – cum sint ei diferiti de restul lumii? – postul presupunea interactiune frecventa cu clienti din cele doua tari iar responsabilul HR era o frantuzoaica stabilita in Germania – La astfel de intrebari, desi am – ca mai tot romanul inzestrat cu atotcunoastere, niste pareri batute-n perete, n-am putut sa raspund altcumva decit ca at the end of the day totul se reduce la bun simt si respect reciproc. N-am vrut/n-am putut sa spun ca ‘nemtii sint reci’, cum o spune restul compatriotilor cu sensibilitate tactila ridicata sau ca francezii sint lepre autosuficiente, natie cu iz de superioritate. Ar fi insemnat sa ma impusc singur in picior, ceea ce nu-mi doream.

Si-atunci, dupa paranteza asta, cum ramine frate cu experienta romanului care dupa 10 zile de tranzit printr-o tara are anatema gata conturata? Cred ca, la urma urmei e si el indreptatit sa aiba o parere, nu? Ce ma-sa…

Pina una alta sa vedem cam cum arata un plan de relansare economica elvetian, in speta cel al cantonului Geneva – de la elaborare si pina la prezentare si sa facem… de fapt ce zic eu ‘sa facem’… orice comparatie e de prisos.

2 thoughts on “RO vs. restul lumii

  1. N-am crezut că e chiar așa de rău, bine deci că mașina îmi este înmatriculată în Franța. Mă felicit și dau din coadă chiar dacă le-am plătit aproape 600 de euro pentru privilegiu (ceva cu Co2, știi că mă enervează).

Leave a Reply

