In_Berlin_continuare + epilog

005

ramasesem prin zona domnului bisericesc. de-acolo am purces pe ‘Unter den Linden’ unde de-o parte si de cealalta ai muzee la discretie, numai sa fii dornic si rabdator si sa ai si timp la dispozitie ca sa afli despre trecut (ca-i al Germaniei, ori al lumii intregi). un aspect pe care trebuia sa-l mentionez la inceput de tot: se impune achizitia unui bilet si-al unui ghid turistic pentru intreaga zona berlineza. cu 18 EUR ai acces gratuit pe toate mijloacele de transport din Berlin & Potsdam timp de 48h (www.visit-berlin.de), ceea ce la dimensiunile urbei e mai mult decit un chilipir (si-o necesitate, daca vrei sa vezi cit mai multe). unele restaurante/puncte turistice ofera si reduceri in baza aceluiasi bilet – multamita acordului dintre municipalitate si agentia turistica responsabila cu publicitatea.

la umbra portii Brandenburg am zabovit nitel la prima manifestare culturala ad-hoc, oferita trecatorilor prin grija unor titireze umane care se invirteau pe ritmuri electro-breakdance/rap. simpatici baietii, iar liderul trupei se pricepea si la amuzamentul audientei, asa ca dupa fiecare reprezentatie reuseau sa umple cite-o sapca cu maruntis de biserica. n-am reusit sa-i pozez prea bine, decit pe unul dintre ei – iar asta dupa vreo 10 minute de invirteala (a lor) si ale mele de calibrare a aparatului. s-a intimplat ca mai tirziu sa dau peste alti trupeti din acelasi regn pe care nu i-am mai ‘iertat’. de asta data printre ei se strecurasera si vreo doi skateboarderi.

001 002 003

004

i-am lasat pe acrobati sa-si traga sufletul si-am zis sa mai vad ce e de vazut in citeva ore de preumblare. una din ghete incepuse deja sa dea semne de strinsoare, asa ca se impunea negresit un popas. l-am facut mai incolo in zona Reichstag-ului; impozanta cladire. am tinut sa vad domul de sticla si pe dedesubt dar pe toata lungimea treptelor era o coada de toata frumusetea pe care n-am vrut s-o incurajez, asa ca m-am mai multumit cu citeva instantanee. imbinare de stiluri arhitectonice diferite, toate in acelasi ansamblu. poate cu urmatoarea ocazie (daca s-o mai ivi) o sa zabovesc mai mult prin oras.

de la Reichstag daca o tii drept inainte n-ai cum sa ratezi pe stinga ‘memorialul durerii’, un ansamblu monumental inchinat victimelor holocaustului. niste formatiuni paralelipipedice de diferinte dimensiuni si dispuse crescator, a.i. lasa impresia unei.. unor.. pfff… nu stiu; seamana a joaca cu obiecte 3D pe calculator transpusa in natura, intinsa pe citiva acri de teren. si cica a costat vreo 25 de milioane de EUR.

006 007 008

trece si momentul de reculegere iar mai tirziu tragem osteniti la un stabiliment cu specific berlinez, pe numele lui ‘Gambrinus’. parol, asa ii zicea. specialitatea casei – o tigaie cu ‘3 kleine schnitzel’, cartofi copti, salata, etc… zic “bine, asta sa fie, ca mi-e fomica.” au venit 3 snitele fiecare mari cit palma. la sfirsit, dupa o trinta dreapta cu unul si jumatate din altul am intrebat “a fost portie pentru doua persoane, nu?” si ris, da-i ris… ride si chelnerita si zice sec: “nu.” mai, sa fie! “inca doua Berliner pils, bitte!” am intins picioarele si simteam o amorteala placuta, poate si de la pilsul cu pricina care, combinat cu oboseala il chema pe mos Ene sa-si spuie cuvintul. l-am ignorat cit am putut, iar de la 10 ale noptii pina la 7 dimineata a doua zi am ramas rapus la orizontala. de somn n-am prea avut parte, ca hostelul asta in care am tras avea pesemne o dusumea de-o seama cu orasul, care scirtiia la fiecare pas. asa ca pe masura ce il razbea pe vreunul la baie, ori se intorcea alt petrecaret din oras – pe totii ii simteam si le auzeam pasii pina ce binevoiau sa adoarma in patul mamii lor astazi si miine… ca mai tirziu, in toi de noapte sa-mi reuseasca prin nu stiu ce minune o manevra de rasucire in asternut curmata brusc de un genunchi in perete si-un icnet pe masura. eram prea obosit ca sa mai urlu.

dsc_0022-2_resizevine vineri. sa te tii! pe respectabilii D&C i-am lasat sa ma astepte nitelus pina pe la 2 ale amiezii, pentru ca am mai avut de facut un comision matinal, coroborat si cu satisfacerea unei curiozitati. urmarirea traseului celui care a venit in urbea berlineza cu vagon-lit-ul, si care l-a parasit intr-un vagon de marfa, la 5 luni dupa ce murise. desi cautarile lui Alexandru Solomon contrazic ipoteza cf careia ar fi locuit acolo, am tinut mortis sa trec prin zona. si-am bifat-o: casa din Hohenzollerndamm nr. 5, prima resedinta din Berlin care, dupa unii – i-ar fi apartinut lui nenea Iancu.

nici o placuta, nimic… silentium et pax. alta din casele in care a locuit a fost distrusa in timpul razboiului, iar pe locul celei de-a 3a s-a ridicat un bloc. incet, incet s-au sters toate urmele. “cind ai d-ta o pereche de ghete, si ieftine si potrivite, poarta-le sanatos, si sa nu-ti mai pese de locul nasterii autorului lor si de imprejurarile vietii lui, care n-au de loc a face cu ghetele d-tale“, ‘nea Iancu dixit. si, totusi, tot m-a incercat o emotie pe Hohenzollerndamm.

[…]

gara centrala: S-Bahn spre Potsdam. dupa o hurducaiala usoara pret de jumatate de ceas dam in urbea imperiala a lui Auricã, asa cum l-a botezat amicul Csaba pe Frederick cel Mare.

reconstructie mare, monser! intreg centrul vechi al orasului se afla sub asediul buldozerelor si-al excavatoarelor. biserica mare cu hramul lui Sf. Nicolae e imbracata in schele, iar in fata ei santier arheologic. Auricã ãsta n-a fost prea inspirat cind a dat comanda pentru resedinta de la Sanssouci, nu de alta da’ e amplasata prea departe de gara. pina la mosie sa tot faci o ora la pas, iar odata  ce dai de una din intrarile in parc – sa te tii! mai ai inca vreo 20 de minute pina la primul palat. ma rog, e si-un lucru bun aici: ai perspectiva asupra orasului, il cunosti mai indeaproape. iar Potsdamul se infatiseaza cu niste case de mai mare frumusetea; necazul e ca sint destule in paragina, cam dupa modelul brincovenec de pe Lipscanii bucuresteni – casele aflate in litigiu de ani de zile, de le-a napaditara buruienile. (nu stiu daca si in Potsdam o fi gilceava mare intre mostenitori si primarie) iar palatul? ei bine, pina la el te umpli de colb pina-n urechi – asa e modelul aleilor, nu au nici pietris, nici nisip pe ele: au un strat de praf gros de citeva degete. – aviz d-relor care se incumeta sa se incalte la sandalute ori balerini –

dupa acelasi model berlinez – cladirile se afla in reparatii. pina si palatul. am fost dezamagit sa vad ca nu pot face nici macar o poza in interior – care interior era brazdat de crapaturi, vreme rea, comunista, ce si-a lasat amprenta nesanatoasa peste ornamentele baroc si rococo al caror luciu de odinioara lasa sa se inteleaga ce lux a tronat in ‘ast coltisor de lume. umblind pe la destule muzee/palate/situri baroc din Sudul Germaniei, n-am cum sa nu sesizez sclipiciul din zona, in comparatie cu ce-a fost si ce-a ramas in Est. trista situatiune. nu degeaba acum se incearca reconstructia intregilor edificii.

hopaaa! 2 jumate. Csabi & Diana (in ordine alfabetica). “ce faci, mmmua pe un obrajor, mmmmua pe celalalt, hai sa plimbam organismul, ca altfel n-o sa faci fata supliciului de pe terasa” :)) si-am mai batut citiva kilometri printr-un parc maaaare di tat. “are we there yet?” nu de alta, da’ dupa doua zile in care dormisem cite 3 ore pe noapte, si mai batusem citiva kilometri la pas intins, deja ma resimteam. terasa era tocmai hat!, departe, peste lac, peste pod, peste padure, cu alte cuvinte mai era mult. da’ si cind am ajuns…

dsc_0125-2_resizese observa ca pina s-a calibrat aparatul, deja intrase ceva aer in halba. deh, po’ sa zici nu? nu poti. urmarea? alte 3 ore de somn. ce mai conteaza la o casa mare?…

dsc_0028-2_resize dsc_0052-2_resize dsc_0062-2_resize

dsc_0056-2_resize dsc_0057-2_resize dsc_0104-2_resize

dsc_0031-2_resize dsc_0034-2_resize dsc_0049-2

nu pot sa zic acum decit ca ii astept pe jupini sa ma viziteze, si sa continuam depanarea si pe plaiuri mai sudice, la adapost, in Padurea Neagra. usa e deschisa.

dsc_0024-4_resize

Leave a Reply

