tot despre filme

daca tot sint acasa am facut o cura scurta de filme. unul pe care l-am asteptat inca de acum citeva luni, cind am vazut primul trailer (i.e. “The Curious Case of Benjamin Button“) si altul despre care am citit scurt pe citeva site-uri dar pe care nu speram sa-l vad prea curind – Nunta Muta, a lui Horatiu Malaele. mai am pe lista ‘Gran Torino‘ a veteranului Clint Eastwood; aud ca mosul inca se tine bine.

despre Benjamin Button: povestea unui om care se naste batrin si moare tinar. curios, nu? te nasti batrin iar interesul tau se manifesta in directia pipei, a lecturii enciclopedice, analizei iar pe masura ce intineresti ramii cu impresia ca ai trait o viata intreaga din care nu-ti aduci aminte mai nimic, iar pasiunile tale intelectuale sint la nivelul jucariilor. hm! 🙂

scenariul filmului e mult diferit de nuvela lui F. Scott Fitzgerald, dar nu-i lipseste nimic din atmosfera de poveste spusa la gura sobei.

it was a pity that the best part of life came at the beginning and the worst part at the end.“, Mark Twain dixit. ce-ar fi daca am lua-o de la capatul celalalt? 2:40h de actiune presarata cu umor vor raspunde; poate nu dupa placul fiecaruia, dar cel putin ideea in sine a meritat sa acord atentie peliculei – poate una din cele mai bune de anul asta.

devise-tccobb14575611-34-25

Nunta Muta

ip-nm05233021-31-03incepe cu un fel de “bine, bineee!“, continua cu o atmosfera rurala romaneasca usor cam ‘ProTevista’ – taranii prezenti acolo nefiind prea naturali, si se termina tragic rau de tot. ufff!, ‘r-ati ai dracu’ de comunisti! nea Malaele, cu toata admiratia ce i-o port – mi-as fi dorit sa scoata ceva mai natural, mai neaos – pacat de tot buchetul actoricesc invitat sa figureze pe-acolo; ar fi putut iesi ceva genial.

ideea e ca petrecerea unor tineri insuratei este zadarnicita de moartea to’arsului Stalin in ‘cinstea’ caruia s-au declarat 7 zile de doliul national, precum si coborirea steagului in berna. “in ce, ma?“, intreaba socrul mic. “in bezna“, i se raspunde. de-aci incolo incepe tragi-comedia, iar chinul de 50 de ani de comunism si interdictii este sintetizat perfect intr-un sfert de ora de mutenie a nuntasilor strinsi in jurul mesei si nevoiti sa nu scoata nici un zgomot, pentru a nu se auto-desconspira. pina cind pulberea unuia dintre socrii prinde flama.

nitica naturalete – nu zic s-o fi fost ceva ca in Morometii, ar fi greu de egalat, dar se putea incerca. abordarea lui Malaele in exploatarea subiectului este cu siguranta una noua, un suflu proaspat in cinematografia romaneasca, si din care cu siguranta se pot invata multe. cred ca se impune o revedere, acum se prea poate sa mi-o fi scapat oaresce detalii.

mentiune notabila pentru coloana sonora care ajuta mult la atmosfera pe alocuri suprarealista.

untitled-21

2 thoughts on “tot despre filme

  1. da, da – pai cum am zis mai sus, m-am delectat cu el anul trecut, in Decembrie (au lucrat repede baietii, ca pusesem mina pe-o copie DVD-R) 🙂

    in mare mi-a placut, mi-a placut atmosfera de anii’ 20, ’30, parcursul narativ molcom – mi-au creat o stare de binete, cumva; un pic in stilul lui Big Fish. au cotribuit din plin si efectele vizuale – fara ele n-ar fi fost mare lucru.

    dar cred c-am fost nitel si sub influenta imaginii/ideii din poveste/trailer-ului (da!) care mi-au placut cu toate, asa ca am stat rabdator si cu atentia la detalii pina la final (~3 ore, nu?).

    in mare, analizind la rece, mi s-a parut totusi nitel cam sec. bun, bun – apreciem fiecare clipa din viata, raminem fideli unei iubiri, si-apoi? fac inevitabil comparatia cu Big Fish unde toata povestea omului a fost presarata cu sclipiri de imaginatie si istetime; aici am avut un Nasturel care, constient fiind ca imbatrinea de-andoaselea trebuia sa incerce sa-si traiasca viata dupa un alt tipar. pina la urma n-a facut mai nimic iesit din comun, nu? – exceptam conditia lui care era speciala de la bun inceput –

    cam asta am avut de spus…

Leave a Reply

