concediu ’08. Franta luata la pas

am lasat Strasbourgul in urma, cu mica lui Franta cu tot, cu confiseria mult-laudata (peste care n-am mai dat dar despre care trag nadejde ca avea storurile coborite, de-aceea n-a fost cu putinta s-o recunosc), cu catedrala, tigancile-cersetor de pe treptele ei si in general cu toti francezii lui, si-am purces spre Nancy.

oraselul asta din Lorena surprinde mai intii prin simplitatea cu care te intimpina odata ce iesi din gara, cu stradutele lui inguste, arhitectura postbelica destul de saracacioasa dar totodata cu un sarm aparte. desi daca stau bine sa ma gindesc, nu stiu daca ‘sarm’ e cel mai potrivit cuvint aici… ne plimbam pe strazi iar totul imi parea desprins din filmele cu Louis de Funes – ma asteptam sa vad ‘Jandarmii’ itindu-se de la orice colt de strada, totul parea oarecum inert, surprins intr-o ipostaza veche, ca o poza dintr-un album ratacit care s-a ingalbenit intre timp. cam asa parea totul. nemaipomenind de lipsa oricarui reper geografic care m-a facut la un moment dat sa compar orasul cu o urbe mediteraneana.

toate astea palesc atunci cind intri in marea si fastuoasa piata Stanislas si te asezi sa savurezi o berica la “150 bieres de qualite”. pardon, m-a furat peisajul, partea cu berea s-a intimplat dupa citeva preumblari/insistente/mofturi – ultimele doua afisate prin grija subsemnatului.

mulat pe tiparul palatului regal din Madrid, ansamblul asta arhitectonic din Nancy iese in evidenta prin lustrul dat recent de frantuzi (i.e. 2005), cu suportul statului Francez si al UNESCO, a.i. prima impresie pe care nu ti-o poti oprima este “ba, ce frumos e, sa…”, ma rog – restul e romana pura, de mahala. seara am asistat la un spectacol de lumini/sunet foarte asemanator cu fratele lui din Strasbourg, cu mentiunea ca aici atmosfera era mai… degajata, varateca, relaxanta. bag sama ca vara asta s-a purtat laserul in Franta, s-a dat drumul la lumina prin tot hexagonul. poate daca ajungeam in Paris am fi vazut si-acolo Notre Dama ori turnul Eiffel iluminate. dar n-am ajuns la Paris ci intr-un orasel mic, mititel, micut de tot – Moloz. francezii ii zic Mulhouse (pron. myluz), englezii ‘mol-haus”, nemtii ‘Mülhausen’, pe scurt – Casa Risnitelor. n-am vazut nici una, singura tocatura pe care-am avut-o a fost de alta natura.

revenind la Nancy, a fost bine cit a fost. mai putin mincarea, care dupa cum am vazut in ce conditii se gatea m-a rascolit nitel in interior, simtind imediat nevoia clatirii cu inca o berica. mentionez ca am consumat niscaiva carnuri la un pakistanez, de care nu vreau sa-mi aduc aminte. interlocutorii peste care-am dat insa au fost destul de simpatici; un frantuz pe jumatate grec, cunoscator de Romana ne-a abordat la un moment dat (nu stiu daca a fost dupa ce-am slobozit eu vreo cugetare de larga circulatie urbana ori dupa remarca Alexandrei: “frate, cit maninca astia!”) pe un ton inocent si-n egala masura curios: “excusez-moi, vous etes Roumains?” restul sint discutii despre smecheria dimboviteana care ne-a dus buhul pina peste mari si tari, despre Grecia – o tara de homosexuali (in care toti francezii se duc in vacanta), afacerea cu castane pe timp de iarna a greco-frantzului si… cam atit. searbad, nu?

se vede bine ca ultimele orasele din Franta n-au lasat o impresie prea placuta asupra mea. pot fi acuzat de prejudecati, insa – asa cum imi sade bine, am argumente. dar nu contraatac. ma multumesc sa spun doar ca… hmmm… 🙂 nu-mi plac broscarii. ntz. le vorbesc limba – pina aici n-am nici o problema, dar mai multa afinitate pentru ei nu pot spune ca am. le respect cultura si realizarile dar meritele sint pentru cei ce-au fost odata, vorba aia, si nu pentru aceia care se straduiesc acum sa para altceva.

urmeaza Elvetia. pusa la punct, curata, ordonata… si cam racoroasa. (si nu ma refer neaparat la vreme) (dar nu inainte de a spune citeva cuvinte si despre Mulhouse; intr-o postare viitoare)

Nancy, mai mult noaptea

Leave a Reply

