Studii de piata, Germania, España, jamon, tapas, tortilla, relas

marketing & stuff – asa ne place noua (i.e. mie si lui Robert) sa ne recomandam atunci cind intilnim oameni noi.

daca pina acum am luat de-a gata orice program la care am fost angajat, mai nou m-am mobilizat vizibil (mai mult sau mai putin cu voia mea), asa ca in ultimele zile am stat in spatele usilor inchise, am ascultat atent, am notat si-am dezbatut asa-numita “cercetare de piata”. programului pe care il am sub paza, ocrotire si protocol i s-au cam ros coatele si genunchii (de mai bine de-un an jumate n-a mai suferit schimbare), asa ca in zilele ce-au trecut – brat la brat cu colegi americani si oameni de la un grup de cercetari, am pus la cale niste asa-numite “Focus Groups”. pe scurt, se fac selectii de personal din diverse medii (i.e. Small & Medium Business, Mid-Market, Enterprise), cu pozitii diferite si un anumit factor de decizie. scopul e de a le studia reactiile si de a aduna raspunsuri cu privire la o tema anume (in ceea ce ma priveste – comunicarea online, in speta “newsletter”-urile).

in total – 6 grupuri (3 in Frankfurt, alte 3 in Madrid), iar sesiunile au avut loc seara incepind cu orele 6, si au culminat cu cite o sedinta seara, la 11 jumate. dipozitivul e in felul urmator: intr-o sala sint ‘subiectii’, condusi de un moderator iar in spatele unei oglinzi, ca la interogatoriu, stam noi, cercetasii si cu interpretul. pret de doua ore oamenii sint bombardati cu intrebari, iar daca la un moment dat simtim ca un subiect necesita si mai multa atentie, trimitem un biletel secretarei care-l cheama subtil pe moderator afara.

sint cazuri in care unii participanti sint rugati respectuos sa paraseasca incaperea, pregatirea/profilul lor profesional fiind irelevant pentru client. asa ca omul se ridica frumos, isi ia geanta si o intinde. nu suna elegant, insa el deja a fost platit pentru efortul lui asa ca orice remuscare dispare odata cu inchiderea usii.

sesiunile din Germania au fost cele mai solicitante; 4 ore (cu o pauza de 30′) in care mi-am ciulit urechile la tot ce se vorbea de partea cealalta a oglinzii m-au cam vlaguit (si nu eram singurul care se resimtea). nemtii s-au mobilizat exemplar si n-au lasat nici un subiect neacoperit. in Spania lucrurile au fost foarte putin diferite, remarcindu-se doar lipsa de implicare a grupului reprezentind sectorul ‘Enterprise’ (se vedea pe ei saracii ca nu prea aveau nici un chef sa fie la ora aia intr-o incapere claustrofoba, raspunzind la te miri ce intrebari).

acum avem la dispozitie 2 saptamini in care punem cap la cap toate invataturile, apoi vor veni sugestiile dupa care, inevitabil – implementarea. cam asa merg treburile…

un mic avantaj in programarea sesiunilor astora tirzii a fost faptul ca am avut ceva ragaz sa ma plimb prin Madrid – urbe care mi-a lasat o impresie foarte placuta. noroc ca ne-au mai tavalit si pe noi romanii de-am deprins limbajul lor, ca altfel cu greu poti rupe o slova in engleza de la iberici! in rest, oameni cumsecade si cu umor.

am facut inevitabil comparatie intre Frankfurt si Madrid – doua orase prin care am trecut la distanta de citeva ore unul fata de celalalt: astfel, daca primul e dezvoltat pe verticala (zgirie nori ticsiti de birouri), cel din urma are un aspect mai pamintean, cu arhitectura ce aduce aminte si de influentele arabilor care s-au perindat prin peninsula – pe scurt, mai placuta ochiului obisnuit cu traiul mai domestic si nu asa alert. asadar – Frankfurt – 2 stele din 5, Madrid – 4*.

2 thoughts on “Studii de piata, Germania, España, jamon, tapas, tortilla, relas

Leave a Reply

