ce mai cauta romanul in Germania

– despre cum m-am cocotat in Ulm. Catedrala din Ulm. –

dindu-se liber neamtului cu ocazia Rusaliilor am incercat sa profit de slobozenie, asa ca mi-am luat bocceluta si-am purces spre Ulm. prea multe despre urbe nu cunosteam, decit ca – in afara de toponimia arboricola si de originile lui Einstein, mai are o catedrala inalta de tot, semetita pina la vreo 160 m.

turla troneaza in miezul orasului inca de cind opreste trenul in gara, asa ca e greu sa te ratacesti.

iesi din gara, te uiti pe hartile destinate turistilor si-ti fixezi un plan. buuun… pina la 9 avem 6 ore; cum procedam? te duci tinta inspre catedrala, astepti pret de jumatate de ora pina ce afli citeva culoare prin care sa te strecori (nota: in timp ce ma plimbam, prin oras se desfasura un soi de maraton). intri in lacasul sfint, platesti 4 EUR pentru cocotarea ce urmeaza s-o intreprinzi, iar pina atunci tragi pe film naosul, pronaosul, psaltirea catolica si vitraliile ramase din veacuri gotice. tot holbindu-te asa, la inaltimea tavanului stai si te gindesti cit de mare era dorinta oamenilor sa il atinga pe ‘al de Sus inca din vremurile acelea. – pentru mine, la mijloc este un soi de naivitate combinata cu sclipire arhitectonica care a dat nastere la astfel de asezaminte – dar, ma rog frumos, sa nu divagam.

incepe ascensiunea: 768 de trepte menite sa te duca pina la 149m (restul pina la 161 e turla). ma avint cu rivna intr-o spirala ametitoare, intr-un culoar nu mai lat de juma’ de metru. pe la un moment dat se intrerupe monotonia si mergi drept pe un culoar, pentru ca doar peste 5m sa incepi alta spirala, de asta data in sens invers acelor de ceasornic. inainte de ultima sfortare – denumita “a treia galerie” iti tragi sufletul, te asezi nitel pe o treapta iar apoi zici ca daca tot ai ajuns pina aici, ce mama ma-sii – hai inca un pic. ei bine – picul ala te rupe. una la mina, fiind o spirala pe care urca/coboara concomitent claustrofobia (pentru cei mai sensibili) se poate instala usor. dimensiunile sint aceleasi – jumatate de metru, cu mentiunea ca peretele din dreapta (gros de cca 10 cm) este singura pavaza intre tine si haul din proximitate. pentru intiia data in viata mi-a fost frica – de ce sa n-o spun p’a dreapta, imi cam tremurau genunchii.

ajungi sus in turla unde, insirati pe-o poteca circulara stau ciorchine citiva turisti cu priviri admirative asupra panoramei. nu zic ba – imi placea ce vedeam, dar nu aveam certitudinea ca piatra aia veche de citeva sute de ani ne poate sustine pe toti. in tot ‘ast rastimp n-am simtit deloc ca s-ar clatina ceva sub mine, dar teama deja se instalase (poate si de la oboseala, altcumva nu-mi explic pentru ca de fel nu am spaime din astea).

am coborit cit am putut de repede (m-a ajutat si faptul ca nu prea veneau curiosi in sus pe trepte), apoi m-am oprit la prima terasa sa ma dreg. “hefe weizen, bitte! dunkel, ja.”

restul orasului e pitoresc, dragut, mignon, cu Dunarea prin el si lume ioc. odata terminat maratonul au intrat cu totii in pamint; doar liceenii mai zglobii ce umpleau strazile orasului; in rest – silentium et pax.

cam asa e prin Germania asta; in weekend si zilele de sarbatoare multi oameni pleaca. restul – pe care nu-i zaresc defel, sint ori in casa ori se ingroapa precum cirtitele in pamint. nu vezi tipenie de om pe strada. spre pilda azi – 12 Mai, sarbatoare: iesi pe strada, nici picior de neamt (decit aia sportivi care ies prin parcuri ca sa se deie cu bicicletele, rolele, sa faca jogging ori gratar); in rest – au grija turcii sa umple terasele. PLIN de turci.

daca in Romania vezi la sfirsit de saptamina cum marginile strazilor (piriurilor) se umplu de conationali veniti calare pe tren (sirma, baaa!) din anumite zone ale tarii, aici in Germania nu trece colt de strada fara vreun Mustafa Kemal Atacantturk, sau cum i-o mai zice; i-au napadit, ce mai… ma rog, despre ei cu alta ocazie.

mai multe ‘frunze’ din Ulm, aici

Leave a Reply

